Aminokwasy niezbędnikiem każdego sportowca

Aminokwasy niezbędnikiem każdego sportowca

Właściwie stosowane aminokwasy to ważny element suplementacji nie tylko dla osób, które poważnie myślą o  karierze sportowej, ale również dla tych, którzy chcą pracować nad dobrą sylwetką. Które z nich są szczególnie ważne?

Aminokwasy BCAAAminokwasy BCAA

Aminokwasy BCAA

Aminokwasy są budulcem bloczków białkowych, z których składa się tkanka mięśniowa. Odgrywają niezwykle ważną rolę w pracy nad sylwetką, dlatego mają kapitalne znaczenie w kulturystyce, ale także ogólniej – w sportach siłowych.

Trzeba też pamiętać, że aminokwasy nie tylko redukują tkankę tłuszczową oraz zwiększają naszą siłę, ale przede wszystkim przeciwdziałają katabolizmowi, czyli procesowi rozpadu tkanki mięśniowej, gdy do organizmu nie są dostarczane składniki budulcowe.

Uważa się, że aminokwasy najlepiej przyjmować w dwóch porach dnia: rano i w okresie okołotreningowym. Poranek to moment, w którym organizm znajduje się w stanie katabolicznym, dlatego to odpowiedni czas na uzupełnienie poszczególnych substancji. Z kolei dostarczanie aminokwasów w okresie przed treningiem (albo w trakcie) pozwala m.in. na zwiększenie naszych zdolności wysiłkowych. W tym momencie można przyjmować np. aminokwasy BCAA w połączeniu z kreatyną, aby osiągnąć najlepsze efekty.

aminokwasy dla sportowców

aminokwasy dla sportowców

Najlepsze aminokwasy dla sportowców

Dieta sportowca powinna być bogata w mięso, ryby czy jajka. Wszystkie one są źródłem bogatym w aminokwasy. Ale gdy nie ma czasu na przygotowywanie odpowiednich posiłków, warto pamiętać, że aminokwasy można też przyjmować pod postacią łatwo wchłanianego suplementu (tabletki albo proszek rozpuszczany w wodzie). Wśród najważniejszych można wymienić następujące:

  • Kreatyna – poprawia kondycję i wspomaga wytwarzanie energii, a dodatkowo spala tkankę tłuszczową i stymuluje takie czynniki, jak wzrost i siła.
  • Tauryna – pomaga transportować kreatynę do mięśni oraz przyspiesza regenerację po wysiłku. Ponadto, skutecznie przeciwdziała zmęczeniu.
  • Karnityna – wspomaga proces spalana tłuszczu i wzmacnia wydolność organizmu.
  • Glutamina – stymuluje procesy anaboliczne, działa stymulująco na hormon wzrostu i wspiera układ odpornościowy.
  • Arginina – działa stymulująco na produkcję kolagenu i kreatyny, a także zwiększa wydzielanie hormonu wzrostu oraz insuliny.
  • Aminokwasy rozgałęzione – pełnią ważną rolę w tkance mięśniowej, wzmacniają funkcję anaboliczną i zmniejszają efekt zmęczenia.
  • Hydroksyprolina, hydroksylizyna – sprzyjają wytwarzaniu kolagenu odpowiedzialnego m.in. za ścięgna, więzadła i chrząstki stawowe.

Warto pamiętać, że stosowanie aminokwasów pozwoli na poprawę naszej kondycji, sylwetki, ale także samopoczucia. Dlatego warto stosować je zarówno przy sporcie wyczynowym, jak i rekreacyjnym.

Facebook - Komentarze

Artykuły użytkownika

Facebook - Komentarze