Wszystko o BCAA

Wszystko o BCAA

BCAA to suplement często pojawiający się w ofercie sklepów sportowych oraz sklepów z odżywkami dla sportowców. Swoją popularność zawdzięcza szybkim efektom i wszechstronnością. Suplement może być bowiem stosowany przez wszystkich: zarówno przez amatorów, jak i profesjonalistów.

Skład BCAA

BCAA to skrót od branched-chain amino acid, czyli po polsku aminokwasy rozgałęzione. Dlatego dobre bcaa powinno zawierać możliwie jak najwięcej tych substancji oraz niewiele (lub w ogóle) wypełniaczy i wspomagaczy. Do aminokwasów BCAA zalicza się trzy związki: leucynę, izoleucynę oraz walinę. Wszystkie one należą do aminokwasów egzogennych i są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu mięśniowego.

BCAA

BCAA

Efekty suplementacji

Regularna suplementacja BCAA wpływa na szybszy przyrost masy mięśniowej. Wpływa także korzystnie na procesy regeneracji mięśni po treningu. Zmniejszają intensywność katabolizmu oraz zwiększają wytrzymałość mięśni i wydolność organizmu.

Działanie BCAA

Aminokwasy rozgałęzione mają nieco inne właściwości niż pozostałe aminokwasy. Przez krwiobieg trafiają one bezpośrednio do mięśni i nie ulegają rozkładowi w wątrobie. W komórkach mięśniowych zostają natomiast utlenione, a procesowi temu towarzyszy wydzielenie dużej ilości energii. Zostaje ona zatrzymana i zmagazynowana w postaci ATP. W takiej formie może być bardzo szybko wykorzystana przez potrzebujące tego komórki. Dzięki temu zatrzymane zostają także rezerwy glikogenu w wątrobie i mogą być one wykorzystane później.

Aminokwasy BCAA obniżają również poziom fosfokinazy kreatynowej i dehydrogenazy mleczanowej. Substancje te są odpowiedzialne za uszkadzanie komórek mięśniowych, dlatego ich mniejsza ilość wpływa korzystnie na procesy regeneracyjne w organizmie.

BCAA mają jeszcze jedną właściwość – wiążą transportery wykorzystywane przez tryptofan do pokonania bariery krew-mózg. Związek ten jest odpowiedzialny za powstawanie serotoniny w mózgu, czyli substancji wywołującej uczcie zmęczenia. W ten sposób aminokwasy rozgałęzione wpływają na większy poziom energii podczas treningu.

Facebook - Komentarze

Artykuły użytkownika

Facebook - Komentarze